METODA TOMATISA W NASZYM OŚRODKU
W Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w codziennej pracy terapeutycznej od ponad 15 lat stosujemy Metodę Tomatisa. Opracowana została przez francuskiego lekarza i naukowca Alfreda Tomatisa.
Metoda ta wykorzystuje naturalny sposób stymulacji neurosensorycznej. Stosowane w niej programy słuchowe modyfikują muzykę i głos w czasie rzeczywistym tak, by zainteresować mózg i rozwijać zdolności motoryczne, emocjonalne i poznawcze. Można ją stosować w dowolnym wieku, zarówno w celu rozwoju osobistego, jak i w celu przeciwdziałania zaburzeniom lub trudnościom.
Uczenie się i komunikowanie z innymi to procesy bardzo naturalne dla większości z nas, ale dla co dziesiątej osoby stanowi to poważny problem. Częstą przyczyną są trudności z prawidłowym przetwarzaniem informacji sensorycznych. W takim wypadku mówimy o zaburzeniach słuchania (uwagi słuchowej).
Ucho odbiera dźwięki z otoczenia i dźwięki naszego własnego głosu, przetwarza je na bodźce elektryczne i przekazuje mózgowi do analizy. Co dziwniejsze, ucho wychwytuje również nasze ruchy i ma duże znaczenie dla procesu koordynacji ruchów, równowagi i poczucia rytmu. W związku z tym ucho jest niezmiernie ważne dla naszego codziennego funkcjonowania – potrzebujemy go, żeby rozmawiać, wykonywać polecenia, czytać, uczyć się, zapamiętywać, przemieszczać się.
Nasz mózg ponad 80% stymulacji zawdzięcza właśnie zmysłowi słuchu. Stymulacja aktywności mózgu i oddziaływanie na jego plastyczność to czynnik , który wyjaśnia skuteczność Metody Tomatisa w licznych obszarach zastosowania.
Terapia polega na słuchaniu odpowiednio przygotowanego materiału dźwiękowego przez specjalnie skonstruowane słuchawki, gdzie dźwięki podawane są drogą powietrzną i kostną.
Program stymulacji opracowuje terapeuta. Rodzaj materiału dźwiękowego wykorzystywanego w terapii to m.in. Muzyka Mozarta, Chorały Gregoriańskie, Walce.
Podczas sesji dziecko może odsłuchiwać muzykę w pozycji siedzącej lub leżącej. Może układać puzzle, układanki, rozsypanki malować, budować z klocków, lepić, kleić, wycinać itp. Nie powinno wykonywać czynności , które wzbudzają emocje.
Komu może pomóc terapia Metodą Tomatisa?
– dzieciom z zaburzeniami mowy,
– dzieciom z problemami szkolnymi (dysleksja, dyskalkulia, dysgrafia, dysortografia, dyspraksja),
– dzieciom z zaburzoną koncentracją,
– do zminimalizowania stresu, lęku, napięcia,
– dzieciom ze słabą orientacją przestrzenną,
– osobom z nadwrażliwością na dźwięki,
– dzieciom ze spektrum autyzmu.
Uwaga! Metoda Tomatisa® ma charakter pedagogiczny i nie może być uznawana za metodę leczenia.
Małgorzata Żerebiec- Moń